laptop

Alles over het jaarverslag

Een jaarverslag is de jaarlijks terugkerende verplichting waarmee je verantwoording aflegt over het afgelopen jaar. Maar wat is het precies en hoe maak je een jaarverslag? Op deze pagina lees je er alles over.

Wat is een jaarverslag?

Een jaarverslag – de naam zegt het al – is een verslag van wat er in een organisatie of bedrijf het afgelopen jaar is gebeurd en aan resultaat is bereikt. Een beschrijving van de werkzaamheden en gebeurtenissen waarover je verantwoording aflegt aan je stakeholders, donateurs, klanten en/of andere geïnteresseerden.

Het jaarverslag bestaat uit 2 onderdelen: de jaarrekening en het jaarverslag. De jaarrekening is de financiële verantwoording. Het jaarverslag is vaak een uiteenzetting van je doelstellingen, (marketing)strategieën, werkmethodes en successen.

Verschil jaarverslag en jaarrekening

Jaarverslag en jaarrekening worden vaak als één product gezien. Maar er is toch verschil. De jaarrekening maakt onderdeel uit van het jaarverslag. In een jaarrekening geef je voornamelijk informatie over de financiële resultaten die je het afgelopen (half)jaar hebt geboekt. In het jaarverslag licht je de cijfers en de daarbij gemaakt keuzes toe in verschillende hoofdstukken.

Een online jaarverslag is de digitale verschijning van een jaarverslag. Met een online jaarverslag is, anders dan bij een papieren versie, veel meer mogelijk: voor iedereen beschikbaar, presenteer het aantrekkelijk, maak het interactief, voeg video’s toe en meet wat de lezer met de informatie doet. En niet geheel onbelangrijk: een online jaarverslag is duurzaam.

Online jaarverslag in 4 stappen

stap 1

Start met Jaarverslag.org
Bouw zonder hulp je jaarverslag binnen je vertrouwde WordPress omgeving.

stap 2

Maak je online jaarverslag
Presenteer alle informatie in kant-en-klare contentblokken in je online omgeving.

stap 3

Maak een PDF
Wil je ook nog een mooie printversie? Maak met één klik op de knop een pdf van je jaarverslag.

stap 4

Tijd voor verspreiding
Verras je klanten en andere relaties met een online jaarverslag waar je trots op bent.

Blije_dame

Waarom een online jaarverslag werkt!

• Dynamische content zorgt ervoor dat je informatie beter overkomt
  • Je maakt een jaarverslag in minder tijd en bespaart hoge drukkosten
  • Waar je ook kijkt, je jaarverslag ziet er altijd en op elk device goed uit
  • Stuur je doelgroep direct naar de juiste plek doormiddel van direct links

Jaarverslag.org biedt de totaaloplossing! Geen ingewikkelde software, maar een gebruiksvriendelijke tool waarmee jij eenvoudig zelf een online jaarverslag maakt en er vervolgens ook nog een fraaie PDF van kan maken.

Waarom een jaarverslag maken?

Het jaarverslag is een terugkerende klus. Elk jaar is het weer een flinke uitdaging. Het verzamelen van alle benodigde informatie, de productie en de vele correctierondes (iedereen vindt er wat van). Dus waarom moet dat jaarverslag er elk jaar komen? Met het jaarverslag leg je verantwoording af aan je stakeholders. Het doel van een jaarverslag is om een duidelijk beeld te geven hoe het bedrijf het afgelopen jaar gepresteerd heeft; een samenvatting van alle feiten die in het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.

Jaarverslag verplicht of niet?

Bv’s, nv’s, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen zijn verplicht ieder boekjaar een jaarrekening en jaarverslag in te dienen bij de Kamer van Koophandel. Eenmanszaken en vof’s zijn dat niet verplicht. Bij een klein bedrijf is een jaarverslag met enkele pagina’s voldoende. Grotere ondernemingen maken verslagen van ruimere opzet. Vaak geldt: hoe groter een onderneming, des te meer gegevens, des te groter het jaarverslag.

Wanneer moet je een jaarverslag publiceren?

Hoe vaak moet je nou een jaarverslag opstellen? Het woord zegt het al: elk jaar, over het boekjaar. Binnen 7 maanden na afloop van het boekjaar moet het jaarverslag gepubliceerd worden. Dus loopt je boekjaar van 1 januari t/m 31 december? Dan moet je uiterlijk 31 juli het jaarverslag van het voorgaande jaar gepubliceerd worden.

Een boekjaar bestaat over het algemeen uit 12 maanden die gelijk lopen met het kalenderjaar (van 1 januari t/m 31 december). Je spreekt van een gebroken boekjaar als het een andere periode beslaat, bijvoorbeeld van 1 juli t/m 30 juni. Voor organisaties met een gebroken boekjaar geldt uiteraard dezelfde deadline: binnen 7 maanden.

Hoe maak je een jaarverslag?

Hoe komt een jaarverslag tot stand? In grote lijnen betekent dat: zorgen dat elke afdeling op tijd input aanlevert. Vervolgens kan je zelf of een externe tekstschrijver de inhoud tot een mooi geheel maken. Deze moet vervolgens door de directie worden gescreend. Van daaruit kan het jaarverslag visueel worden opgemaakt, gedrukt en/of online worden gepubliceerd en verspreid.

Wat is de inhoud van een jaarverslag?

Waar moet het aan voldoen? De inhoud van het jaarverslag mag je grotendeels zelf bepalen. Alleen de jaarrekening is een verplicht onderdeel. De jaarrekening bestaat uit de balans, de winst- en verliesrekening en een (korte) toelichting daarop.

Het jaarverslag kun je gebruiken om de gang van zaken over het afgelopen (half)jaar toe te lichten. Zie het als een verslag van alle werkzaamheden waarmee je verantwoording aflegt aan je stakeholders. Om toch een beetje houvast te geven voor het schrijven van je jaarverslag, kun je hier alles lezen over de (mogelijke) inhoud van een jaarverslag.

voorbeelden

Hieronder een aantal voorbeelden van online jaarverslagen voor organisaties die je voor gingen.

online jaarverslag_VB_legerdesheils
online jaarverslag_VB_RailAlert
online jaarverslag_VB_Alpha
online jaarverslag_VB_compassion
online jaarverslag_VB_Noorschoten
online jaarverslag_VB_Norschoten2
online jaarverslag_VB_Alpha2
online jaarverslag_VB_Gelre
online jaarverslag_VB_grafieken
online jaarverslag_VB_infographic
VB_infographic2

Wie kan je jaarverslag maken?

De coördinatie van het jaarverslag wordt meestal opgepakt door de afdeling communicatie of een communicatiemedewerker. Diverse afdelingen kunnen informatie aanleveren. Zoals de financiële afdeling levert bijvoorbeeld de jaarrekening aan. De afdeling personeelszaken kan bijvoorbeeld input aanleveren over het bestuur.

Zelf schrijven of uitbesteden?

Als je schrijven leuk vindt en gevoel hebt voor taal, kun je het jaarverslag prima zelf schrijven. Bedenk je alleen wel voor wie je schrijft en of je mensen (genoeg) prikkelt om te lezen. Extra inspanningen leveren je dan uiteindelijk ook meer op.

Voor wie maak je een jaarverslag?

Met het jaarverslag leg je verantwoording af aan je stakeholders, donateurs, klanten en/of andere geïnteresseerden. Je kunt het jaarverslag ook gebruiken ter promotie, om potentiële klanten, donateurs of werknemers aan te spreken. Bedenk altijd goed voor wie je schrijft en pas hier de inhoud, schrijfstijl en opmaak op aan.

Wat kost een jaarverslag maken?

De kosten van het maken van een jaarverslag variëren per organisatie. Dat is afhankelijk van de partijen die nodig zijn om het jaarverslag tot stand te brengen. Maak je bijvoorbeeld de jaarrekening zelf op of laat je dat over aan de boekhouder? Schrijf je zelf alle teksten of besteed je dat uit aan een externe tekstschrijver? En wie doet de opmaak? Je bespaart veel kosten (en tijd) door het zelf te doen! Jaarverslag.org biedt daarvoor dé perfect oplossing. In minder tijd en met minder kosten maak je met jaarverslag.org zowel online als offline een verrassend mooi jaarverslag.

Vind de juiste partij voor jouw jaarverslag

Wil jij eenvoudig en betaalbaar jouw jaarverslag maken? Jaarverslag.org biedt hiervoor de uitkomst.

Moet een jaarverslag nog in print?

In de meeste gevallen zien we nog steeds dat de jaarverslagen steevast verschijnen als een bundeltje geprinte A4’tjes. Ondertussen is er online veel meer mogelijk en zien we gelukkig ook dat organisaties, naast de inhoud, ook steeds meer aandacht geven aan de vorm waarin het jaarverslag wordt gepresenteerd.

oplossing voor je jaarverslag

Jaarverslag.org biedt dé oplossing voor je jaarverslag, jaarverantwoording of kwaliteitsverslag. Een verrassend mooi verslag waarmee je zowel online als offline je donateurs, klanten, stakeholders of andere betrokken inzicht geeft in het afgelopen jaar.

• Visueel aantrekkelijk
  • Dynamische content